Selasa, 09 Desember 2008

Idul Adha 1429 H

Terselip Khilaf dalam canda, tergores luka dalam tawa, tebersit pilu dalam tingkah laku, tersinggung rasa dalam bicara. Dihari yg suci ini Saya memohon ma'af, walaupun tangan tak dapat berjabat. hanya dengan kata ku ucapkan.
"Minal Aidin Walfa'idzin, Mohon Maaf Lahir & Batin.. Met Hari Raya Idul Adha 1429 H".

Begitu bunyi salah satu SMS nang masuk di HP di hari nang patut di ganang samunyaan umat muslim di saluruh belahan dunia. yup.. bujur banar, soalnya 1429 H nang lalu Nabi besar kita Nabi Ibrahim As dan anaknya Nabi Ismail As harus bakurban besar, nang mana Nabi Ibrahim Harus marelakan anak nang paling di sayangi gasan dikorbanakan untuk membuktikan kebesaran rasa cintanya kapada ALLAH SWT. Tapi Allah SWT Maha Penyayang & Pengasih kepada umatnya, Nabi Ismail As digantikan lawan Domba..

Ayo kita ramai2 & bebondong2 maambil pelajaran dari kisah nang luarbiasa itu, apakah pengorbanan kita sudah sebanding lawan kesenangan & kabahagiaan nang kita dapat. Apa kita sudah basyukur kapada sang khaliq? hmmmm... kayaknya harus kita renungkan bersama-sama!! trus sabuting lagi, dalam Moment Idul Adha ini kita samunyaan jua dibawai untuk saling babagi lawan dingsanak2 kita nang balum & baruntung, mudah2an di hari nang indah ngini kadada dingsanak2 kita nang kalaparan... amin.. ya rabbal Alamin..

Mangganang Banua Mangucapakan
"Salamat Hari Raya Kurban, Idul Adha 1429 H"
Mudah2an lindungan, Rahmat & KaruniaNya selalu di Hembusakan lawan kita samunyaan
sapanjang waktu & masa, sampai akhirnya kita digiring ka Surga Nang indah Tak terbayangkan.

Salam,


0 komentar: